Gode råd i tilfælde af login-problemer

  • Du skifter dit password på https://mitstudie.au.dk/
  • Glemt password? Gå til https://adgang.au.dk.
  • Du skal logge ind på PostAU med au<AUID>@uni.au.dk (Fx au123456@uni.au.dk). Dvs lige som på eduroam.
  • Når du skifter password, så husk at udskifte det på alle dine enheder/mailprogrammer - computere, telefoner etc.
  • Symptomer på at dette ikke er gjort:
    • Password virker på MitStudie / eduroam, men ikke på PostAU.
    • Password virker sommetider, sommetider ikke.
  • Du bliver låst ved for mange forkerte login-forsøg. F.eks. hvis du har glemt at skifte på en enhed. Der kan gå op til 30 minutter før du bliver låst op igen.
  • Hvis du får denne fejl: REQUEST CHECK FAILED, så gå til https://post.au.dk (dvs. uden yderligere tekst efter .dk).

Gode råd i tilfælde af login-problemer (for Alumner)

  • Skal du skifte password? Gå til https://mit.au.dk.
  • Du skal logge ind på PostAU med au<AUID>@uni.au.dk (Fx au123456@uni.au.dk). Dvs lige som på eduroam.
  • Når du skifter password, så husk at udskifte det på alle dine enheder/mailprogrammer - computere, telefoner etc.
  • Symptomer på at dette ikke er gjort:
    • Password virker på MitStudie / eduroam, men ikke på PostAU.
    • Password virker sommetider, sommetider ikke.
  • Du bliver låst ved for mange forkerte login-forsøg. F.eks. hvis du har glemt at skifte på en enhed. Der kan gå op til 30 minutter før du bliver låst op igen.
  • Hvis du får denne fejl: REQUEST CHECK FAILED, så gå til https://post.au.dk (dvs. uden yderligere tekst efter .dk).

Er dit password usikkert?

Du skifter dit password på https://mitstudie.au.dk/

Når du logger på post.au.dk bliver dit password hashed og sammenlignet med en liste af passwords, der er lækket fra diverse websider, fx LinkedIn, Dropbox, Adobe og mange flere. Hvis dit password findes her, bliver det markeret som usikkert.

Hvis du iflg. denne kontrol har et usikkert password, vil du ikke kunne logge på post.au.dk. Du får 7 dages varsel fra første gang du logger på med et usikkert password. Du vil modtage en mail hver dag du logger på, indtil du har skiftet til et sikkert password. Selvom du skifter din kode, kan du risikere fortsat at modtage mail om at du skal skifte – Dette sker fordi det nye du har valgt, også er på listen.

AU's Informationssikkerhedsafdeling har samlet gode råd til både studerende og medarbejdere her: https://medarbejdere.au.dk/informationssikkerhed/password/

Dit password behøver ikke nødvendigvis at være dårligt for at være usikkert. Det kan blot have været brugt på et website som har fået offentliggjort brugernavne og passwords.

Vi benytter os af servicen haveibeenpwned.com, hvor du også selv kan kontrollere om din(e) mailadresse(r) og password(s) har været med i et læk.

Du kan læse mere på haveibeenpwned.com

Banner i toppen af mails

For at beskytte imod phishing, er der et banner i toppen af mails, der kommer fra en afsender udenfor AU. Hvis du modtager en mail, som påstår at være fra en medstuderende eller en AU-enhed, så vær opmærksom på om mailen er markeret som ekstern.

Når du modtager vedhæftede filer eller links, så vær opmærksom. Er det noget du forventer at modtage?

Vi har samlet lidt informationer om phishing her: https://studerende.au.dk/it-support/informationssikkerhed/phishing/